Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Preturi si oameni

Stau de vreo doua saptamani fara avion. Asta e, eroismul se plateste. Eroism plus neindemanare. Eh… mult noroc data viitoare.

Evident, e nasol fara. Ca sevrajul, pentru aia care iau droguri – de exemplu cofeina. Evident, sevrajul se trateaza, in cazul nostru cu obiectul sevrajului. Adica electronica si, de preferat, un alt avion. Avionul e clar, termicul o sa fie ceva micut – 1,5 m maxim, motor de pana in 10 cc – iar electric exista un Acromaster caruia insa ii trebuie electronica. Buuuun… hai sa cautam.

Cautari

Pentru practicantii acestui hobby sunt o droaie de magazine pe net. Inclusiv in Romania, sunt cel putin 4 mai maricele (si nu le numar aici si pe cele de automodelism). De asemenea, pe pietele mai dezvoltate (in vestul Europei) sunt si mai multe, iar in momentul de fata se pot face cumparaturi online in conditii mai mult decat civilizate, cu livrarea prin curier sau prin posta. Si circul incepe.

Evident, cand vrei sa iei ceva cauti cel mai bun raport performanta/pret. Asta daca esti om normal la cap si vrei “cel mai bun produs pentru banii pe care-i ai”. Oricum e un hobby care inghite bani cu ghiotura, dar asta e un detaliu nesemnificativ. Intrucat intotdeauna costa si transportul, iar magazine fizice mai greu – cel putin in .ro – deoarece au costuri mari comparativ cu un magazin online. Deci incepi si cauti. Si cauti. Ajungi in Austria – cateva magazine foarte bine aprovizionate – eventual Germania, sau chiar Anglia (UK), cu multe magazine cu servicii de cea mai buna calitate. Transportul este in general tot p-acolo, diferentele tinand poate mai mult de preturile specifice dintre tari (de exemplu austriecii sunt dintre cei mai ieftini. Mai ieftini chiar decat unele magazine din Romania!). Cautand mai departe, ajungi in Statele Unite – la preturile de acolo – dar atentie la echipamentele radio (mai exact emitatoare): criteriile din S.U.A. difera de cele din Europa (puteri permise mai mari si alte frecvente, in cazul echipamentelor in benzile “analogice”). Deci recomand cu caldura evitarea acestei surse de emitatoare, mai ales ca daca aveti probleme sau doriti sa trimiteti echipamentele in service… va cam costa. Dar sa mai cautam.

Ajungem astfel in Extremul Orient. Taiwan – poate mai putin – dar Hong Kong la greu. Nici cu China continentala nu mi-e rusine. Abundenta de componente, desi unele sunt pe stoc negativ (asa-numit “preorder”, adica “cu precomanda”). Nu-i problema, stocul se reface relativ repede (2-4 saptamani). Produse nu din gama de varf – aia cautam in State sau in Europa – ci din gama de jos (performante mai modeste) si medie. Preturile? Hmmm…

“Gasituri”

Inchipuiti-va ca vreti… hai nu Mercedes. Hai un Ford. Sau un Renault. Sau un Volkswagen. Desigur, costa. Dar daca masina respectiva nu ar purta nici un indiciu despre producator? Practic nimic din ceea ce se comercializeaza in Europa si America de Nord nu este produs pe aceste continente, ci in Extremul Orient. Desigur, producatorii consacrati au anumite controale de calitate, si nu este de neglijat nici garantia oferita. Dar daca poti avea o copie cu 70-80% din performantele originalului la 40-50% din pretul acestuia? Nu ma apuc sa dau exemple, dar intrebati orice utilizator de asemenea produse (de modelism) si veti afla o parere de la prima mana. Ar mai fi un detaliu: in general raportul performanta/pret atat de mare se intalneste aproape exclusiv la produse fara componente in miscare. De exemplu, nu va asteptati sa rupeti gura targului cu un servomecanism, s-ar putea ca angrenajele acestuia sa va produca surprize. In schimb regulatoarele de turatie sau acumulatorii litiu-polimer practic nu au concurenta. Desigur, nu veti intalni dispozitive produse de marci consacrate gen Robbe, Hitec si altele – astea, fiind de calitate superioara, se gasesc prin magazinele mai scumpe. Dar intalniti Turnigy, practic niste copii – in general reusite – ale produselor identice. Uneori puteti intalni si surprize placute, de genul unui senzor care asigura descarcarea echilibrata a acumulatorilor Li-po pe regulatoarele de turatie ale motoarelor electrice.

Practic am reusit sa echipez relativ decent un avion electric (Acromaster) la mai putin de jumatate din bugetul necesar aprovizionarii din Romania sau din alt magazin european. Evident, electronica nu este “state of the art” – dar raportul performanta / pret este cam imbatabil. Chiar dac-ar fi sa iau doar acumulatorii, si tot ar merita. De asemenea, am gasit un motor termic la aproape jumatate din pretul din Romania. E drept, motorul e produs acolo, aproape de ei. Dar, totusi, sa se dubleze pretul din China pana aici? Repet: vorbim de gama de calitate mai mica spre medie – echipamente medii si de varf NU gasiti acolo. E drept, nici performantele acestora.

In loc de concluzii

Nu poti sa nu te intrebi: cata coruptie si/sau ineficienta trebuie sa “sprijinim” cumparand la preturi atat de piperate din locurile apropiate noua? Desigur, daca as avea bani poate ca mi-as cumpara un regulator Kontronik Jazz – dar diferenta de la 35 la peste 200 de dolari este destul de greu de suportat de mine in acest moment. Si oricum, si Jazz-urile tot in Orient sunt produse. Si, atentie: magazinele de profil opereaza in majoritatea cazurilor cu marje foarte mici de profit, deci nu la ei ajung banii nostri…

Atentie: in acest post nu ma refer la produsele high-end – vezi Jazz-ul de mai sus. De exemplu, combustibil cumpar de aici (ma rog, sa zicem ca acesta e oarecum o exceptie, fiind vorba de produse toxice si/sau inflamabile, dar este unul dintre cei mai buni combustibili de modelism din lume, iar eu tin la motoarele mele termice). Dar mai cumpar de aici si produsele de calitate. Daca vreau o statie buna, nu am sanse s-o gasesc in Orient. La fel, daca vreti un aeromodel sau un motor de calitate, cautati furnizori consacrati sau macar cu niste review-uri pozitive pe Flying Giants sau alte forumuri de profil. Dincolo de o anumita valoare a investitiei – de exemplu cand ajungeti la avioane de la 1,8 m anvergura in sus, motorizate pe benzina – practic nu-ti mai vine sa faci economie deoarece principiul cu “costa mai mult daca e mai ieftin” se aplica al dracului de bine in aeromodelism. Poti avea mama motorului, cel mai tare avion (ca structura) dar daca ti-a cedat un servo, pe o aripa sau pe profundor… il aduni cu farasul. De asemenea, daca va intereseaza aspectul garantiei – si cand vorbim de dimensiuni mai mari, implicit costuri mai mari, garantia devine un aspect important – cel mai bine este sa va faceti cumparaturile de la un magazin cat mai apropiat de voi. Nu de alta, dar, in afara de produsul fizic, chinezii nu va vor ajuta niciodata cu sfaturi, iar eu unul n-am destule cuvinte sa-i multumesc cel putin unuia de la care am invatat macar o treime din cate am ajuns sa cunosc in momentul de fata – si de la care sper sa mai invat in continuare. Kudos, Focke!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>